Atrodas
Indrānu (kādreiz Meirānu) pagasta Visagala kapos. GPS 56.804215, 26.5683
Apbedīts
pirmais Latvijas karaspēka komandieris un Lāčplēša Kara ordeņa kavalieris
pulkvedis Oskars Kalpaks, kas krita 1919. gada 6. martā pie Airītēm
Skrundas–Saldus ceļa malā pārpratuma apšaudes laikā ar vācu Dzelzsdivīziju.
Sākotnēji Kalpaks tika apbedīts Liepājas Ziemeļu kapos (sk.), bet pēc Vidzemes
atbrīvošanas no lieliniekiem 1919. gada 18. septembrī viņu pārapbedīja dzimtas
kapos Visagalā.
Ierosme
celt šeit pieminekli radās 1924. gadā Savienības “Pulkveža Kalpaka bataljons”
biedru vidū. Tika uzsāktas sarunas ar Meirānu pagasta pilsoņiem, kas ideju
atbalstīja un nodibināja Kalpaka pieminekļa celšanas komiteju, kura kopā ar
“Pulkveža Kalpaka bataljona” valdi sāka vākt ziedojumus ieceres īstenošanai. Tika savākti 8200 lati, turklāt pusi no šīs summas
saziedoja rīdzinieki. Vēl 5000 latu pieminekļa celtniecībai piešķīra valsts.
Bija
plānots, ka 1925. gada 14. jūnijā tiks likts iecerētā pieminekļa pamatakmens,
taču to nācās atlikt, jo vēl nebija izstrādāts pieminekļa projekts. Tomēr šajā
dienā pie kapa tika uzstādīta un iesvētīta “Pulkveža Kalpaka bataljona”
sarūpēta melna marmora piemiņas plāksne, kurā iekalts teksts:
Pirmam
Latvijas armijas
Virspavēlniekam
Pulkvedim
Oskaram Kalpakam.
Kritis
Latvijas atbrīvošanas cīņās
Pie Airītēm 1919. g. 6. martā.
Domājams,
ka pastāvējušas kādas domstarpības starp Savienību “Pulkveža Kalpaka bataljons”
un Kalpaka tuviniekiem. Metu konkursu “Pulkveža Kalpaka bataljona” valdes
uzdevumā Latvijas Arhitektu biedrība izsludināja tikai 1925. gada oktobrī,
nosakot, ka kopējā tāme nedrīkst pārsniegt 10 000 latu. Konkursa balvu fonds
bija 1000 latu, pirmajai godalgai paredzot 500, otrajai – 300, bet trešajai –
200 latu. Pirmo godalgu konkursā ieguva tolaik vēl arhitektūras students Kārlis
Celmiņš, kas pats savulaik dienējis Kalpaka bataljona Studentu rotā. Taču vēlāk
presē parādījās ziņas, ka Kalpaka tuvinieki vēlas, lai piemineklis tiktu celts
pēc kritušā pulkveža māsasdēla tēlnieka Arnolda Dzirkala meta, kuru jau pirms konkursa izsludināšanas Savienības
pilnvarnieku sapulce bija noraidījusi.
Kārļa Celmiņa mets Oskara Kalpaka piemineklim Visagala kapos, 1925.gads. (Reproducēts no Ilustrētais Žurnāls, Nr. 8, 1927. gada augusts, 270. lpp.)
1926.
gada jūlijā prese ziņoja, ka izraudzīts tēlnieka Kārļa Zāles un Dzirkala kopīgi
izstrādāts projekts, kurā paredzēts, ka pieminekļa centrālo tēlu – senlatviešu
karotāju – no abām pusēm ieskaus kritušie karavīri un sadragātu lielgabalu
stobri. Taču galīgais pieminekļa mets acīmredzami ir pārstrādāts, un vēlāk kā
projekta autors parādās vienīgi Zāle, bet Dzirkals tiek minēts tikai kā
kalšanas darbu vadītājs.
Sākotnēji
bija iecerēts pieminekli atliet bronzā, pasūtot darba izpildi Francijā, taču
pēc meirāniešu ierosmes par materiālu piemineklim tika izraudzīts laukakmens,
kas līdz tam gulēja Siena purvā aptuveni kilometru no Kalpaka dzimtajām mājām
Visagala “Liepsalām”. Uz šī akmens nākamais pulkvedis bērnībā esot mīlējis
sēdēt un spēlēt vijoli. Aptuveni 16 tonnas (1000 pudu) smago akmeni trīs
kilometrus līdz Visagala kapiem esot veduši ar astoņiem zirgiem četras dienas,
bet pašā kapukalnā tas dabūts tikai ar kuļmašīnas lokomobiles jeb tā dēvētā
dampja palīdzību.
Piemineklis
tika atklāts 1927. gada 10. jūlijā. Gaiši pelēkā granītā veidotais piemineklis
ir trīs figūru kompozīcija, kuras centrā atrodas senlatviešu karotājs ar
vairogu un zobenu rokās, bet tam abos sānos novietots pa ļimstošam karavīram.
2,74 metrus augstais piemineklis uzstādīts uz 0,53 metrus augsta postamenta.
Skulpturālās grupas pakājē uz granīta pamatnes ieslīpi novietota bronzas
plāksne (122 x 77 x 2 cm), kurā iekalts teksts, kas ietver arī Kalpakam veltīto
Edvarda Virzas dzejoli:
PIRMAM LATVIJAS
KARASPĒKA VIRSPAVĒLNIEKAM PULKVEDIM
OSKARAM KALPAKAM
DZ. 6. JANV. 1882. G., KRITIS LATVIJAS ATBRĪVOŠANAS
CĪŅĀS 6. MARTĀ 1919. G.
STĀV ĻAUŽU PULKS ATSEGTĀM GALVĀM, GODS ATDOTS NO
KAREIVJIEM TIEK
VIENS OTRS PIE NODURTĀM ACĪM SEV ROKU TRĪCOŠU LIEK.
UN KOMANDA ATSAKN, RĪB ZALVES UN SPĒLĒT MŪZIKA SĀK.
JO, NOBEIDZIS UZVARAS SAVAS, UZ MĀJĀM NU PULKVEDIS
NĀK.
CAUR PILSĒTU TROKŠŅAINU, SKAĻU, KUR ĻAUŽU UZ
LAUKUMIEM DAUDZ
VIŅŠ LĒNĪGOS TRIUMFA RATOS PA PROSPEKTU SVINĪGI
BRAUC.
RAUD, PULKVEDI, KAREIVJI TAVI. AK NEĻAUJI TAURĒM
VAIRS PŪST.
UN PIECELIES, RUNĀ UZ TAUTU, LAI KLUSUMS PAR GAVILĒM
KĻŪST.
BET NEATBILD PULKVEDIS VAIRĀK NE KAREIVJIEM, TAUTAI,
NEKAM;
SEDZ KAROGS SARKAN-BALT-SARKANS IR SEJU, IR AUGUMU
TAM.
JEL NOŅEMIET APSEGU SVĒTO, LAI VADONS VER ACIS UN
REDZ
IR SAULI UZ KAREIVJU PIERĒM, IR TO, KURA NORIET UN
LEC.
VIŅŠ KLUS. TIK AR LATVIJAS ZEMI VĒL SAJAUKTIES NESAS
TAM PRĀTS.
ŠIS KAROGS SARKAN-BALT-SARKANS PĀR KRITUŠU PULKVEDI
KLĀTS.
ED. VIRZA
Sākotnēji teksts bija iekalts granīta plāksnē,
taču laika gaitā tas sācis padzist, un 1939. gadā teksts atliets bronzas
plāksnē, ar ko nosegts sākotnējais uzraksts.
Piemineklis kopumā izmaksājis 1 200 000 rubļu (aptuveni 24 000 latu).
Piemineklis kopumā izmaksājis 1 200 000 rubļu (aptuveni 24 000 latu).
Pēc
pieminekļa uzstādīšanas uz kapa sākotnēji iepriekš esošā melnā marmora piemiņas
plāksne kādu laiku esot bijusi novietota tā pakājē, bet vēlāk nodota glabāšanai
Meirānu Kalpaka pamatskolas muzejam.
Par godu pieminekļa atklāšanai ticis izgatavots
arī piemiņas žetons.
Interesants
ir fakts, ka plašo pieminekļa atklāšanas svinību ietvaros, kurās piedalījās visu
Latvijas armijas formējumu pārstāvji, Aviācijas pulks sarīkoja vainaga nomešanu
blakus esošajā Aiviekstē. Šis notikums spilgtā atmiņā bija palicis nu jau
aizsaulē aizgājušajai netālu dzīvojošajai Jadvigai Šķēlei (dzimušai Tropai),
kas to atcerējusies visu mūžu, jo tā bijusi pirmā reize, kad viņa redzējusi
lidmašīnu. Šis notikums acīmredzami spilgti atmiņā iespiedies arī citiem
aculieciniekiem un laika gaitā pārtapis pat leģendā, kas vēsta, ka vainags no
lidmašīnas esot uzmests tieši uz pieminekļa. Šādu notikuma versiju, piemēram,
pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu beigās atstāstījis Arturs Aizpurietis, kas
pats kā akmeņkalis piedalījies pieminekļa tapšanā.
1937.
gada 12. jūlijā klajā laistā Latvijas pastmarka (Michel Nr. 252)
ar Oskara Kalpaka kapa pieminekļa attēlu.
ar Oskara Kalpaka kapa pieminekļa attēlu.
Viņš
arī stāstījis, ka Zāle, kas pats personiski uzraudzījis kalšanas darbus, esot
bijis dāsns, un akmeņkaļi pie viņa pelnījuši 2,5 latus stundā jeb 25 latus
dienā. Viņš pats par darbu pie Kalpaka pieminekļa 1927. gada vasarā esot
nopelnījis 1500 latu.
Akmeņkalis
un būvtēlnieks arī stāstījis, ka labi pelnošie jaunie puiši brīvākos brīžos nav
smādējuši kādu stiprāku malku, un atceras kā kopā ar Dzirkalu pats devies pēc
brangā miežu miestiņa, ko darījusi netālu mītošā Putniņmāte. Riez skurbumā
Aizpurietis gājis ar Dzirkalu lauzties. Viņš, būdams 2. Rīgas atlētu kluba
cīkstonis un bokseris, tēlnieku viegli pievārējis un vinnējis kasti šampanieša.
Sākotnēji O. Kalpaka kapa un pieminekļa kopšanu
bija uzņēmies viņa brālis Kārlis Kalpaks, taču 1932. gadā viņš lūdza to pārņemt
Savienībai “Pulkveža Kalpaka bataljons”, jo krīzes dēļ viņš to vairs nespējot –
gadā tas izmaksājot 200 latu. Tāpēc tika izveidota īpaša Visagala kapu
izdaiļošanas komiteja, kurā darbojās 14 Madonas, Lubānas un Meirānu pilsoņi.
Atkārtotās komunistiskās okupācijas laikā 1952.
gadā zagļi savtīgos nolūkos nolaupīja bronzas lenti, kas, balstīta uz sešiem
granīta kubiem, frontāli norobežoja Kalpaka dzimtas kapu teritoriju. Zagļi bija
mēģinājuši noraut arī bronzas plāksni, taču tas tiem nebija izdevies. Lai
plāksni pasargātu no turpmāka vandālisma, vietējie iedzīvotāji to noņēma un
paslēpa (saskaņā ar Aizpurieša versiju Jānis Grava to nogremdējis Aiviekstē),
taču teksts joprojām bija izlasāms granīta plāksnē, kas veido bronzas plāksnes
pamatni.
Aizpurietis
arī stāstījis, ka plāksnes slēpšanu izprovocējusi nevis bronzas lenšu
nozagšana, bet gan tas, ka kāds komjaunietis ar traktoru esot pieminekli
apgāzis. Šai versijai pagaidām gan nav izdevies gūt kādu apstiprinājumu citos
avotos.
1985.
gadā, vēl pirms Atmodas sākuma, plāksne tika restaurēta un uzstādīta
iepriekšējā vietā.
Sākoties
Atmodai, 1988. gada nogalē tika dibināta Latvijas Kultūras fonda Meirānu kopa,
kas sadarbībā ar Latvijas jaunatnes apvienību “Tēvzemei un Brīvībai”, kura
iniciēja okupācijas varasiestāžu nopostīto pieminekļu atjaunošanu Kalpaka
sākotnējā atdusas vietā Liepājā (sk.) un viņa nāves vietā “Airītēs” (sk.),
uzsāka priekšdarbus Kalpaka pieminekļa restaurācijai arī Visagala kapos. Tā
paša gada 6. novembrī, Kārļa Zāles 100. dzimšanas dienā, LKF uzsāka naudas
ziedojumu vākšanu šīs ieceres īstenošanai. Jaunās bronzas lenta no saziedota
metāla tika izgatavota Liepājā un Visagala kapos uzstādīta 1989. gada 11.
septembrī.
Tomēr
2000. gadā bronzas lentu atkal nolaupīja krāsainā metāla zagļi, kurus gan
šoreiz izdevās notvert.
2016.
gada rudenī piemineklis atkal restaurēts – veikta virsmu tīrīšana, granīta bloku
deformāciju labošana, balsta mūra daļu nostiprināšana, apmetuma atjaunošana,
bojāto šuvju aizpildīšana, metāla daļu – lentu restaurācija un granīta zudumu
pieveidošana. Restaurācijas darbu laikā pret jauniem tika nomainīti arī
pieminekļa sānos esošo kāpņu pakāpieni. Tam tika izmantoti Rīgas Brīvības
pieminekļa rekonstrukcijas laikā noņemtie granīta pakāpieni.
Darbus
veica uzņēmuma "Multi Heritage" restauratori Edgars Janočko un
Mārtiņš Zemturis saskaņā ar restaurācijas speciālista Ivo Grauduma izstrādāto
projektu. Tam nepieciešamo finansējumu nodrošināja Valsts Kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcija, piešķirot 3000 eiro, un Aizsardzības ministrija,
atvēlot 10 893 eiro.
Piemineklis Oskaram Kalpakam kā valsts nozīmes mākslas piemineklis iekļauts Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā (pieminekļa aizsardzības uzskaites numurs 4052).
Papildināts: 29.09.2022.
Avoti: Lismanis, J. 1915-1920. Kauju un
kritušo karavīru piemiņai: Pirmā pasaules kara un Latvijas Atbrīvošanas
cīņu piemiņas vietas. Rīga: NIMS, 1999. 198.-199. lpp.; Lismanis II; Fleija,
A. Savienība “Pulkveža Kalpaka bataljons” un kalpakiešu cīņu piemiņas
saglabāšana” 1920.–1940. gads. Latvijas Kara muzeja gadagrāmata. XIV
sēj. Rīga: Latvijas Kara muzejs, 2013. 53.-67. lpp.˂58.-59., 61. lpp.; Latvijas Kareivis, Nr. 132, 16.06.1925.,
Latvijas Inženieru un Techniķu Kongresu
Biroja Techniskais Žurnāls, Nr, 2/3, 15.10.1925. 86.-87. lpp.; Latvijas Kareivis, Nr. 146, 07.07.1926.;
Jaunā Nedēļa, Nr. 10, 11.03.1927.; Iekšlietu Ministrijas Vēstnesis, Nr.
122, 08.07.1927.; Latvijas Kareivis,
Nr. 149, 09.07.1927.; Ilustrētais Žurnāls,
Nr. 8. 1927. gada augusts, 269.-270. lpp.; Brīvā Zeme, Nr. 42,
20.02.1939.; Stars, 07.11.1989.; Laiks, Nr. 19, 06.03.1991.; Diena, Nr. 126, 11.07.1992.; Latvija Amerikā, Nr. 8, 19.02.2000.; lubana.lv, 24.11.2016.; Jadvigas Šķēles
mazdēla Gata Puriņa sniegtā informācija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru